Donnerstag, Oktober 06, 2005

Tim Keller über das Evangelium

Auf dem Bunch of Nerds Forum gibt es jemanden, der einen total ängstlichen und regelorienteierten Glauben lebt (oder daran scheitert). Er dominiert den geistlichen Bereich des Forums mit Threads die meistens mit "darf man als Christ..." anfangen oder "Welche Regeln muss man als Christ einhalten?". Es macht mich traurig, wenn ich sehe, wie unfrei er ist und wie ihn diese ängstliche Haltung die ganze Freude am Glauben raubt. Vor allem, weil solche Leute oft mit sich und anderen streng sind, aber selber "über den Zaun schielen und die Freiheit dort drüben heimlich beneiden".
In einem Post machte ich ihn auf eine PDF Datei von Tim Keller aufmerksam.
Tim Keller stellt auf geniale Weise dar, wie das Evangelium von zwei Seiten angegriffen wird: auf der einen Seite vom Relativismus auf der anderen vom Moralismus:

The moralism-religion thief. How does moralism/religion steal joy and power?
Moralism is the view that you are acceptable (to God, the world, others, yourself)
through your attainments. (Moralists do not have to be religious, but often are.) When they are, their religion if pretty conservative and filled with rules. Sometimes moralists have views of God as very holy and just. This view will lead either to a) self-hatred (because you can't live up to the standards), or b) self-inflation (because you think you have lived up to the standards). It is ironic to realize that inferiority and superiority complexes have the very same root. Whether the moralist ends up smug and superior or crushed and guilty just depends on how high the standards are and on a person's natural advantages (such as family, intelligence, looks, willpower). Moralistic people can be deeply religious--but there is no transforming joy or power.

The relativism-irreligion thief. How does relativism steal joy and power?
Relativists are usually irreligious, or else prefer what is called "liberal" religion. On the surface, they are more happy and tolerant than moralist/religious people. Though they may be highly idealistic in some areas (such as politics), they believe that everyone needs to determine what is right and wrong for them. They are not convinced that God is just and must punish sinners. Their beliefs in God will tend to see Him as loving or as an impersonal force. They may talk a great deal about God's love, but since they do not think of themselves as sinners, God's love for us costs him nothing. If God accepts us, it is because he is so welcoming, or because we are not so bad. The concept of God's love in the gospel is far more rich and deep and electrifying.

1 Comments:

At 10/07/2005 1:07 PM, Blogger marlster said...

hi arne! sehr guter Post. Ich finde Tim Keller auch super. Und wie er das in Perspektive mit Freude und Kraft setzt ist geil. Danke.

 

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